Peremajaan wajah di rumah adalah mungkin

Bagaimana menjaga kulit anda agar awet muda? Semua wanita bertanya kepada diri mereka sendiri soalan ini!

Cara memanjangkan masa muda wajah di rumah

Malangnya, wajah berusia lebih awal daripada kulit seluruh badan. Ini cukup semula jadi, wajah terdedah kepada pengaruh luaran lebih kerap daripada bahagian badan yang lain. Kelembapan, embun beku, angin, sinar matahari - semua faktor persekitaran ini memberi kesan buruk pada wajah, dari akhir musim gugur hingga awal musim bunga, sementara semua bahagian badan yang lain ditutup dengan pakaian.

Memelihara wajah yang sihat harus dimulakan dari usia 25-30 tahun. Penuaan awal tidak selalu disebabkan oleh usia.

Terdapat beberapa sebab mengapa wajah mula pudar pada wanita muda:

  • persekitaran yang tidak menguntungkan,
  • keturunan buruk,
  • penyalahgunaan berjemur,
  • keadaan organisma yang tidak baik.

Dan jika kita tidak dapat mengubah dua sebab pertama, maka penghapusan dua yang terakhir sepenuhnya berada di tangan kita. Diet seimbang, tidur nyenyak, aktiviti fizikal, penolakan tabiat buruk, iaitu gaya hidup sihat, akan membantu memanjangkan keremajaan kulit wajah. Dan tidak menyalahgunakan sinar matahari, secara umum, tidak akan sukar.

Kaedah peremajaan wajah di rumah

Memelihara seseorang dalam keadaan baik harus bermula apabila nampaknya tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Sudah pada usia 25-30, ketika wajah bersinar dengan kesegaran, kulitnya anjal, dan terlalu awal untuk memikirkan kedutan, anda harus mula merawat wajah anda untuk memanjangkan awet muda selama mungkin.

Ada beberapa cara untuk meremajakan wajah, atau lebih tepatnya, prosedur pencegahan untuk menjaga kulit dalam keadaan baik lebih lama, dan ia boleh dilakukan di rumah.

Topeng dan kulit tidak hanya membantu menjaga wajah anda dalam keadaan baik, tetapi juga merupakan tambahan yang baik untuk prosedur salun.

Farmaseutikal sebagai cara untuk meremajakan wajah di rumah

Terdapat banyak produk peremajaan wajah di pasaran sekarang yang boleh digunakan di rumah. Sebagai tambahan kepada topeng kosmetik khas, minyak semula jadi dan pelbagai jenis tanah liat kosmetik memberikan kesan anti-penuaan yang sangat baik.

Minyak semula jadi dan pelbagai kombinasi mereka melembapkan dan menyuburkan wajah, sementara tanah liat kosmetik membersihkan dan mengeringkan kulit. Untuk kulit kering, lebih baik menggunakan tanah liat kuning atau tanah liat putih dengan penambahan vitamin A dan E.

Minyak semula jadi

Topeng rumput laut meremajakan kulit dengan memperbaiki peredaran darah, menghilangkan pembengkakan, membuang toksin dan liang yang tidak tersumbat. Untuk menghilangkan komedo dan memperbaiki kontur wajah secara kekal, topeng parafin digunakan, dan ia juga dibuat dari lilin lebah atau lilin kosmetik.

Kadang-kadang walaupun pada usia muda, terdapat masalah kulit, seperti pigmentasi tidak sekata, jerawat, dan kekurangan lain. Dalam kes ini, sebelum menggunakan produk anti-penuaan, anda boleh mengelupas wajah anda. Mengupas juga boleh dilakukan di rumah.

Di kedai yang menjual kosmetik, anda boleh membeli campuran khas untuk pengelupasan wajah, yang merangkumi buah, serta asam salisilat, glikolik, retinoik.

Kelebihan menggunakanproduk farmaseutikal khas untuk peremajaan wajah di rumah adalah bahawa komposisi dan jumlah semua bahan yang diperlukan dikira dengan tepat dalam produk tersebut.

Kelemahan, dan ketara,kaedah peremajaan seperti itu dengan menggunakan produk yang dibeli di kedai, ialah anda dapat membeli produk berkualiti rendah. Pengilang kosmetik tidak selalu berhati-hati, dan komponen berkualiti rendah mungkin termasuk dalam komposisi produk tersebut.

Ubat rumah untuk peremajaan wajah dengan topeng semula jadi

Salah satu kaedah paling mudah tetapi sangat berkesan untuk meremajakan wajah anda adalah dengan menggunakan produk anti-penuaan yang terbuat dari produk semula jadi. Tidak sukar untuk menyediakan dan menggunakan kosmetik seperti itu di rumah.

Topeng sekali pakai, jika digunakan berulang kali dalam jangka waktu (2-3 bulan), memberikan kesan yang luar biasa, kulit wajah menjadi licin, anjal dan berseri. Untuk penyediaan topeng kosmetik buatan sendiri, anda boleh menggunakan produk seperti telur mentah, oatmeal, madu, ragi, keju cottage, kentang mentah, pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan, infus herba, gelatin.

Topeng muka

Bergantung pada ramuan yang digunakan, produk buatan sendiri ini mempunyai kesan mengencangkan, melembapkan, berkhasiat dan tidak diragukan lagi pada wajah. Komposisi, penyediaan dan kesan topeng seperti ini dijelaskan dengan terperinci di bahagian "Kecantikan", bahagian "Penjagaan kulit" di laman web ini.

Kelebihan cara untuk meremajakan wajah anda dengan topeng buatan sendiri

  • keyakinan terhadap kualiti ramuan,
  • kemampuan untuk melakukan kaedah peremajaan seperti itu dengan kerap dan teratur,
  • kos lebih rendah berbanding prosedur salun.

Kekurangan kaedah peremajaan rumah

Baik di alam dan dalam kehidupan sehari-hari, tidak ada yang ideal, walaupun dengan cara peremajaan yang paling berkesan, ada perangkap. Keberkesanan kaedah peremajaan wajah tidak hanya terletak pada manfaat maksimum, tetapi juga kekurangan minimum.

Sekiranya kaedah peremajaan rumah, hanya ada dua kelemahan seperti itu. Walau bagaimanapun, ini lebih banyak ciri kaedah peremajaan ini daripada keburukan:

  • keengganan untuk menyediakan dan menggunakan topeng buatan sendiri. Sederhananya, kaedah peremajaan wajah ini tidak sesuai untuk wanita yang tidak suka melakukan prosedur kosmetik sendiri, menyerahkan karya ini kepada pakar;
  • penjagaan khas harus diambil untuk meremajakan wajah di rumah bagi wanita dengan kulit sensitif atau hipersensitiviti terhadap beberapa komponen topeng.